fredag 8. desember 2017

Cherry Chip Loaf ~ min favoritt julekake



Jeg fikk så innmari lyst på denne kaken
etter at jeg så filmen 12 Dates Of Christmas 
( x' antall ganger for et par år siden )


Cherry Chip Loaf

225 gr romtemperert smør
200 gr sukker
2 egg
1 banan
1 ts vaniljeekstrakt
250 gr mel (jeg bruker glutenfritt)
1/4 ts salt
1 ts natron
1 ts bakepulver
65 gr valnøtter
100 gr cocktailbær
100 gr chocolate chips
(evnt grovhakket sjokolade) 

Det var opprinnelig 2 bananer i oppskriften
Men det ble litt mye banan for min del 

så jeg syns det holder med 1 ;)




Smør og sukker piskes til hvitt
Tilsett så eggene og bland godt
Mos så bananen og tilsett den i røren
sammen med vaniljeekstrakten

Bland mel, natron og salt og tilsett
melblandingen litt etter litt i smørblandingen
og mix alt glatt sammen

Vend inn grovhakkede nøtter, cocktailbær og sjokolade

Fordel røren i to bakepapirkledde brødformer
(eller tre mindre aluminiumsformer)

Stek kakene i ca 50 minutter på 175c
Nederst i ovnen
Test med en kakepinne for å se om de er gjennomstekte 

La de hvile 10 min i formen, før du tar dem ut
å lar dem avkjøles på rist

Server gjerne vaniljeis til den nybakte kaken


Oppbevares kaldt, eller i fryseren...

Du kan også pynte kakene med ostekrem
eller melisglasur om du ønsker det
Mannen her i huset syns det er veldig godt





Selv syns jeg den er best med 
vaniljeis til, rett fra ovnen...



Det er også fint å pakke inn en kake å gi bort 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar